همه چیز درباره برش لیزر آلومینیوم

همه چیز درباره برش لیزر آلومینیوم

همه چیز درباره برش لیزر آلومینیوم؛ آلومینیوم به عنوان یک ماده فلزی، موجب مشکلات و چالش‌های خاصی در فرآیند برش لیزری می‌شود. برای برش ورق آلومینیوم با استفاده از لیزر، باید به ویژگی‌های مختلف این ماده و تعاملاتی که بین لیزر و سطح آلومینیوم اتفاق می‌افتد توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

آلومینیوم چیست؟ 

فلز آلومینیوم (با نماد شیمیایی Al) در صنایع مختلف کاربردهای بسیار زیادی دارد. این فلز به دلیل وزن بسیار کمی که دارد و مقاومت خوب و بالایی که نسبت به سایر ورق‌ها دارد، محبوبیت بالایی دارد. علاوه بر این، ورق آلومینیوم دارای شکل‌پذیری بالا و سطحی براق، صاف و یکدست است. ویژگی‌های دیگری که آلومینیوم را متمایز می‌کنند، جرم کم، استحکام بالا، مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی است. همچنین هدایت حرارتی ورق آلومینیوم حدود 50-60 درصد هدایت حرارتی ورق مسی است که در برخی صنایع مانند مبدلهای حرارتی، بخارسازها، وسایل گرماساز برقی، لوازم اشپزخانه، سیلندرهای ماشین و رادیاتورها و غیره بسیار مفید است.

همه چیز درباره برش لیزر آلومینیوم

دلیل استفاده از برش لیزری

برش لیزری نسبت به برش پلاسما مزایای خاصی دارد. یکی از این مزایا این است که فرآیند برش لیزری دقیق‌تر است و در عین حال از انرژی کمتری برای برش ورق‌های فولادی و آلومینیوم استفاده می‌کند. همچنین، دستگاه‌های لیزر فیبر اخیراً در توانایی برش مواد ضخیم، مانند دستگاه 6 کیلووات، به دستگاه‌های پلاسما نزدیک شده‌اند. دقت و کیفیت سطح برش حاصل از دستگاه‌های برش لیزری بهتر از روش‌های سنتی است، زیرا پرتو لیزر در طول فرآیند برش لیزری فرسوده نمی‌شود. 

ساختار لیزر در برش آلومینیوم

ساختار ساده‌ترین لیزر، شامل دو آینه مقابل هم است که نوسانگر را تشکیل می‌دهند. لیزرها به صورت گازی، شیمیایی، رادیواکتیو، جامد و فیبری وجود دارند، و در دستگاه‌های لیزر صنعتی عموماً از لیزرهای گازی و لیزرهای جامد فلزات استفاده می‌شود. (پرس برک  هیدرولیکی HS3080)

دستگاه برش لیزری فلزات

برای برش و سایر فعالیت‌ها روی فلزات، دستگاه‌های مختلفی وجود دارد. این دستگاه‌ها قادر به انجام عملیات حک، برش، تراش، جوش و سایر فعالیت‌ها روی فلزات هستند. آلومینیوم و سایر فلزات قابلیت‌های متنوعی دارند که این دستگاه‌ها می‌توانند انجام دهند. این دستگاه‌ها برای برش ورقه‌های فلزی، عملیات مارک زنی و تعداد زیادی فعالیت دیگر قابل استفاده هستند.

برش لیزر ورق آلومینیوم 

آلومینیوم یکی از فلزات سبک و براق است و برای تولید محصولات مختلف، نیاز به برش آن داریم. برش لیزر از جهت قطعات فلزی و غیرفلزی استفاده می شود. در این روش، با استفاده از دستگاه لیزر، شعاع قوی از منبعی به بیرون تابیده می‌شود و بر روی سطح مورد نظر فلز تابیده می‌شود. سپس با استفاده از فشار گاز، سطح پاکسازی می‌شود و سطح مورد نظر با دقت برش می‌شود. در برخی شرکت‌ها نگرانی وجود دارد که آلومینیوم موجب انعکاس لیزر شده و به دستگاه آسیب برسد. اما این مسئله توسط سنسورها رفع می‌شود.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله کاربرد مهم آلومینیوم در صنعت ساختمان سازی را نیز مطالعه نمایید.

مزایای برش لیزرآلومینیوم

مزایای برش لیزرآلومینیوم

برش لیزر آلومینیوم با استفاده از دستگاه لیزر دارای مزایا ویژه‌ای است. این مزایا عبارتند از خلاقیت بیشتر در طراحی، انعطاف پذیری بالا در انجام برش ها، دقت بسیار بالا، سرعت بالا در انجام عملیات برش، قیمت مناسب نسبت به روش‌های دیگر، به دست آوردن لبه‌های تمیز، کاهش بیشترین حد ممکن پرتی و ضایعات، عدم ایجاد تغییرات غیرمطلوب در ساختار فلز و ...، می‌توان به این مزایا اشاره نمود.

معایب برش لیزر آلومینیوم  

در حقیقت فلز آلومینیوم به دلیل دارا بودن سطح منعکس کننده ممکن است به دستگاه لیزر آسیب برساند.

سخن پایانی

آلومینیوم بخشی از خانواده یا گروه فلزات سبک به حساب می‌آید. این فلز به شکل ورق‌هایی با انعطاف پذیری بالا تولید می‌شود و دارای سطح براق است که در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بالایی دارد. در ساخت قطعات آلومینیومی، نیاز به برش و برندهای چندین سال است که برش لیزر آلومینیوم به گزینه اول برای برش این قطعات تبدیل شده است؛ زیرا این روش برش دارای مزایای فراوانی است.

 

 

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0